Umiejętność komunikacji, przezwyciężanie stresu, zarządzanie zespołem, kreatywność czy asertywność – co łączy te umiejętności? Choć zdają się nie mieć ze sobą wiele wspólnego, wszystkie zaliczane są do umiejętności miękkich. Odmiennie do umiejętności twardych, do których zalicza się te charakterystyczne dla ekspertów w danej dyscyplinie, umiejętności miękkich nie pozyskuje podczas zwykłych kursów bądź studiów. Nie znaczy to, oczywiście, że są one tylko wrodzone – organizowane są szkolenia z umiejętności miękkich, podczas których uczestnicy mogą je zdobyć lub rozwinąć.
Szkolenia z umiejętności miękkich – czy są przydatne?
Umiejętności miękkie warto rozwijać z wielu powodów. Są one pomocne zarówno w sferze prywatnej, jak i zawodowej. Podczas przeglądu aplikacji o pracę, osoby prowadzące rekrutację zwracają na nie uwagę równie dużą (a czasem nawet większą), co na umiejętności twarde. Ważne są w szczególności umiejętności związane z pracą z innymi ludźmi – osiąganie kompromisów, praca zespołowa, perswazja czy zarządzanie innymi pracownikami. Poza tym istotne są takie cechy jak radzenie sobie w stresujących sytuacjach, inteligencja emocjonalna i kreatywność.
Jak wyglądają szkolenia z umiejętności miękkich?
Samodzielne doskonalenie umiejętności miękkich jest dla większości z nas bardzo trudne. Wobec tego należy skorzystać z pomocy specjalistów – zapoznać się z literaturą psychologiczną i uczestniczyć w treningach. Szkolenia z umiejętności miękkich obejmują nie tylko naukę kluczowych umiejętności, ale również ćwiczenia (w niedużych grupach) oraz feedback terapeuty. Z pomocą tego ostatniego uczestnicy szkolenia dowiadują się, nad którymi umiejętnościami muszą jeszcze popracować oraz które ich cechy powinni pielęgnować.