Powszechność urządzeń takich jak smartfony lub tablety sprawia, że twórcy stron internetowych znacznie chętniej przygotowują ich mobilne wersje. Jest to niezwykle ważne z uwagi na zwiększony ruch w Internecie pochodzący właśnie z urządzeń mobilnych. Zasada jest prosta: jeśli chcesz mieć wielu użytkowników musisz zapewnić im jak najwygodniejsze warunki korzystania z Twojej strony. Z tego względu właśnie konieczna jest optymalizacja dla urządzeń mobilnych.
Podstawowe zasady optymalizacji dla urządzeń mobilnych
Jest kilka czynników, o których musimy pamiętać, przygotowując naszą stronę. Jeśli chcemy zastosować podejście „mobile friendly”, która ma wpływ na to, czy nasza strona jest „mobile friendly”, co najważniejsze trzeba zadbać o to, aby strona wyświetlała się w prawidłowy sposób na ekranach o różnej rozdzielczości. Należy także zagwarantować jak najszybsze wyświetlanie się zawartości serwisu. Użytkownikom korzystającym ze smartfonów czy z tabletów zależy przecież na sprawnym dostępie do informacji. Kolejnym podstawowym, ale bardzo ważnym elementem, jest przejrzystość. Tworząc stronę z myślą o urządzeniach mobilnych musimy zadbać o odpowiednią wielkość wszystkich elementów oraz odstępy między nimi. Przydatne jest również korzystanie z informacji o miejscu, w którym znajduje się użytkownik. Dobrze, jeśli nasz portal wyświetla dodatkowe notyfikacje o tym, co jest w pobliżu użytkownika.
Optymalizacja dla urządzeń mobilnych – co rekomenduje Google
Pamiętanie o wymienionych wyżej zasadach z pewnością przełoży się na realny ruch na optymalizowanej stronie. Osiągnąć to można na różne sposoby. Możemy stworzyć swoją stronę w oparciu o RWD (Responsive Web Design). Jest to rozwiązanie proponowane przez Google. W niektórych sytuacjach nie możemy zapewnić zupełnej responsywności. Wtedy powinno się pomyśleć o stworzeniu wersji strony dla urządzeń przenośnych. Jest to wyjście gorsze o tyle, że wymaga wykorzystania dodatkowego adresu URL. Jeżeli strona postawiona jest np. na WordPressie, można po prostu wykorzystać odpowiednie wtyczki, które dostosują zawartość strony do urządzeń przenośnych. Optymalizacja strony dla urządzeń mobilnych, to obecnie obowiązkowy punkt w projektowaniu stron.